Email ile takip et.

28 Haziran 2012 Perşembe

Egzersiz ve Sağlık

İçinde bulunduğumuz asrın sorunlarından bir tanesi de fiziksel aktivite azlığıdır. Kişileri eğitim kurumlarındaki sıralara ve kütüphanelere, ofislerdeki çalışma masalarına ve bilgisayar başına hapseden bilgi çağı ve hareketsizliği arttıran televizyon, sinema, bilgisayar, araba gibi modern buluşlar genel olarak çağımızdaki hareketsizliğin sebepleridir. Oysa ki insan vücudu bu hareketsizliğe alışık değildir. Binlerce yıldır günde ortalama 20 km. yürüme mesafesi olan ataların soyundan gelmektedir. Tüm insan fizyolojisi de bunun üzerine şekillenmiştir. Hareketsizlik damar yağlanması, kalp krizi, inme, kanser ve daha sayamayacağımız birçok hastalığa neden olmaktadır. Ayrıca uykusuzluk, uzamış yorgunluk gibi birçok hastalık harici bozukluğa da neden olmaktadır. Dolayısıyla diyebiliriz ki insan vücudu harekete alıştıktır. Son yüz yılın gerektirdiği hareketsiz yaşam tarzına insan vücudu alışabilmiş, uyum sağlayabilmiş değildir.

Egzersizin Yararları

Hareketli yaşam tarzının, spor yapmanın birçok yararı vardır. Yukarıda saydığımız hastalıkların önlenmesinde, bu hastalıklara yakalananların iyileşme sürecinin kısalmasında, daha sağlıklı bir yaşamda ve yaşlanmada, günlük performansın ve verimin artmasında katkısı büyüktür. Aslında hareketli yaşam tarzı ve yapılan spor bizlere katkı sağlamaz, bizleri eski sağlıklı halimize döndürür ve çağın insan vücudu üzerindeki zararlarını ortadan kaldırır.

Peki Nasıl Bir Egzersiz

Egzersiz ve spor denildiği zaman insanların aklına, body salonlarında yapılan ağır egzersizler gelmektedir. Oysa ki sizi bu çağın zararlarından koruyacak egzersiz çeşidi oldukça basittir. Haftanın en az 2-3 gününde, ideal olarak 5 gününde yapılan ortalama 45 dakika 1 saat arasındaki tempolu yürüyüş haftalık egzersiz açısından yeterli gelecek, hastalık risklerinde büyük bir düşüşe, sağlıklı yaşam ile alakalı büyük faydaya neden olacaktır.

Sağlıklı Yaşam Kültürü

Bugün ilköğretim ve liselerimizde "beden eğitimi" dersine pek ehemmiyet verilmemektedir. Hatta bazı okullarda yapılmayıp etüd saatlerine dahil edilmektedir. Oysa ki olması gereken haftada en az 1, ideal olarak 2 saat öğrencilerin aktif spor yapması ve okuldan geri kalan zamanlarda yapabileceği ve yapması gereken fiziksel aktiviteler hakkında bilinçlenmek ve olması gereken tutumu edinmektir. Yapılan çalısmalar beden eğitimi derslerinin okul başarısına, sanılanın aksine olumsuz değil olumlu yönde etki ettiğini göstermiştir. Ayrıca sağlıklı yaşam biçimi konusunda toplumunda fiziksel aktivite bilinci ve bilgisi oluşturacağından uzun vadede hastalanma ve sakatlık oranlarını azaltacaktır. Dolayısıyla sağlıklı, üretken birey ve topluma sebebiyet verecek, bireylerin üretkenliğini artırıp ülkenin sağlık harcamalarını azaltacaktır. Bugün toplumumuzda fiziksel aktivite bilinci ve bilgisi bulunmamaktadır. Bundan dolayı toplumumuz birçok kronik hastalıkla pençeleşmektedir. Devletimiz ve sağlık kuruluşlarımız ise hastalıkların daha baştan önlenmesiyle değil, tedavisiyle ilgilenmektedirler.

Egzersiz ve Mental Sağlık

Sağlıklı bir beyin ve sağlıklı bir yaşlanma için egzersiz, hayati önem taşımaktadır. Fiziksel olarak bilinçli ve aktif bir hayat geçirenler, geçirmeyenlere göre daha sağlıklı bir beyne ve vücuda sahip olmaktadırlar. Atatürk'ün söylediği "sağlam kafa sağlam vücutta bulunur" sözünü kanıtlamaktadır.

Sonuç

Fiziksel aktivite günlük yaşantımızın bir parçası olmalıdır. İnsan vücudu bin yıllardır olan geçmişinde buna programlanmıştır.
Fiziksel aktivite beyin ve vücut sağlığımızı koruyan bir unsurdur. Sağlıklı bir yaşam ve sağlıklı bir yaşlılık dönemi için gereklidir.
Haftada en az 2-3 gün, ideal olarak 5 gün, günde 45 dakika ile 1 saat arası bir yürüyüş elzem fiziksel aktivite miktarıdır.

Sağlıklı ve verimli bir yaşam dileğiyle...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder